دسته بندی
در حال یافتن ...
نتیجه ای یافت نشد!
جستجو های اخیر

سبد خرید

فناوری RCS چیست؟ | خدمات ارتباطی غنی در اندروید

نویسنده: alireza 663 تاریخ: 1403/04/04

امروزه هر کاربر دنیای فناوری به‌دنبال روش­ هایی برای بهینه­ سازی پیام‌رسانی و برقراری تماس هستند و از شبکه‌های مختلف مخابراتی و اینترنتی برای برقراری ارتباط بهتر و آسان‌تر استفاده می‌‌کنند. در این ‌میان، همچنان پیام‌رسانی به ‌عنوان یک رویکرد پرکاربرد برای کاربران شناخته می‌شود و تمام شرکت‌ها و اپراتورها، سعی در بهینه­ سازی این رویکردها دارند. از نظر بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات، فناوری RCS یا خدمات ارتباطی غنی، به ‌عنوان جدیدترین ناجی چالش پیام‌رسانی در میان دستگاه‌های مختلف شناخته می‌شود. با اینکه کمپانی گوگل با شدت زیادی برای توسعه‌ی فناوری RCS تلاش می‌کند؛ اما همچنان تعداد اپراتورهای پشتیبان این استاندارد زیاد نیست.

اطلاعات بسیاری از فناوری RCS در فضای وب وجود دارد و هرکدام قسمت­هایی از آن را پوشش می­دهند. ما در فروشگاه موبایل زودسود به دنبال معرفی و بررسی فناوری RCS یا خدمات ارتباطی غنی و بیان عمیق ­تر کاربردهای آن در دنیای فناوری هستیم که به ‌ویژه برای کاربران اندرویدی مفید خواهد بود.

فناوری RCS یا خدمات ارتباطی غنی چیست؟

اگر بخواهیم خلاصه بیان کنیم، فناوری RCS یا خدمات ارتباطی غنی در اندروید را می‌توان مجموعه‌ای از استانداردهای ارتباطی دانست که (SMS) و (MMS) و تماس ­ها را به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قرار می‌دهد. ما شاهد چنین سبکی از پیام‌رسانی، در برنامه­ هایی چون واتساپ، تلگرام، فیسبوک و غیره بوده­ ایم. درواقع، فناوری RCS به دنبال این است که یک پیام‌رسان سنتی پیامکی را به استانداردهای مدرن نزدیک کند، که شامل قابلیت‌های مرسوم در برنامه ­های پیام‌رسان می‌شود.

فناوری RCS با هدف پیام‌رسانی حرفه‌ای بدون نیاز به برنامه­ های متفرقه تدوین شد. در واقع، اگر تمامی اپراتورها به ‌درستی سرویس‌دهی کنند، بدون نیاز به نصب نرم ­افزارهای متفرقه و ثبت‌نام در سرویس‌های اضافی، می‌توان تمام قابلیت‌های گفته‌شده را از گوشی هوشمند دریافت کرد.

اپراتورها و برنامه ­هایی که از RCS پشتیبانی می‌‌کنند

اپراتورهای متعددی در سراسر جهان از فناوری RCS پشتیبانی می‌کنند، ولی همه‌ آنها از تمام ظرفیت‌های استاندارد آن بهره نمی‌برند. جهت بهره‌برداری کامل از فناوری RCS، تمامی اپراتورها بایستی از همه بخش‌های این استاندارد پشتیبانی کنند.

اما معمولاً اپراتورها تنها از بخش‌هایی پشتیبانی می‌کنند که سوددهی بیشتری داشته باشند. به‌هرحال، فناوری RCS هم نوعی استاندارد نه ‌چندان الزامی و نه‌ چندان درآمدزا به شمار می­رود؛ به همین دلیل است که شرکت‌ها هنوز تمایل زیادی به پیاده‌سازی کامل و جامع آن ندارند.

وبسایت (GSMA) لیستی از اپراتورهای پشتیبان فناوری RCS ارائه کرده است. در این لیست، نام تعدادی از اپراتورهای بزرگ جهان دیده می­شود که برای کاربران آنها خوشحال‌کننده‌ خواهد بود. با‌این‌حال لیست مذکور بسیار کوچک به‌نظر می‌رسد. لیست (GSMA)‌ با هدف تشویق دیگران به پشتیبانی از فناوری RCS منتشر می­شود.

(Verizon)

(Verizon) از جمله اپراتورهای معروفی است که پشتیبانی از فناوری RCS را به خدمات خود افزوده است. در بخش سیستم‌عامل‌ها، اندروید و ویندوز و iOS درصورت استفاده از برنامه سازگار، توانایی پشتیبانی از فناوری RCS را دارند. سیستم‌عامل‌های کروم و مک همچنان از این فناوری پشتیبانی نمی­کنند.

فناوری RCS چیست؟ | خدمات ارتباطی غنی در اندروید | فروشگاه موبایل زودسود

(Android Messages)

کاربران اندروید برای بهره‌مندی از خدمات فناوری RCS، می‌توانند برنامه (Messages) گوگل را نصب کرده و استفاده از خدمات ارتباطی غنی را در آن الزامی کنند. البته هنوز برنامه­ های پیش‌فرض به ‌عنوان راهکارهای مناسب و کاربردی شناخته نمی‌شوند. مثلاً برنامه پیش‌فرض سامسونگ برای پیام‌رسانی در گوشی‌ها از این فناوری پشتیبانی می‌کند، اما پشتیبانی نهایی منوط به ارائه‌ سرویس به ‌وسیله‌ی اپراتور مربوطه می­باشد. درباره ارائه این خدمات در اپراتورهای داخلی هنوز خبری به دستمان نرسیده است. هنوز بسیاری از کاربران جهان به خدمات ارتباطی غنی دسترسی ندارند.

اهمیت پشتیبانی از RCS برای اندروید چیست؟

اهمیت پشتیبانی از فناوری RCS برای سیستم ­عامل اندروید و گوگل کاملاً واضح است. کمپانی اپل این خدمات ارتباطی غنی را در (iMessage) عرضه می‌کند؛ درنتیجه اکوسیستم رقبا نیز باید به چنین خدماتی دسترسی داشته باشد.در این پیام­رسان تماس‌های صوتی و تصویری به ‌راحتی در دسترس کاربران هستند و گفتگوهای گروهی بزرگ به سادگی ایجاد می‌شوند و قابلیت‌های اشتراک محتوای رسانه‌ای، گزارش تحویل، خواندن پیام و حتی گزارش وضعیت در حال نوشتن مخاطب نیز وجود دارد.

سخن پایانی

ما در فروشگاه موبایل زودسود سعی کردیم تا در جهت معرفی و بیان هر چه عمیق ­تر این فناوری جذاب و جدید به شما کمک کنیم. امید است که در آینده نه چندان دور، شاهد ارائه خدمات ارتباطی غنی (RCS) در اپراتورهای داخلی باشیم. همچنین شما عزیزان میتوانید جهت اطلاع از آخرین اخبار و تخفیفات فروشگاه، پیج اینستاگرام زودسود را دنبال نمایید.

نظرات کاربران

  1. توی ایران دیگه چی محدودیت نداره؟ اینم اضافه بشه به لیست چیزایی که نمیتونیم استفاده کنیم

  2. همون ای مسیج آیفونه که برای اندروید آوردن؟ اپل خیلی وقته این سیستم رو داره و استفاده میکنیم

    1. فناوری که اپل پیاده کرده بصورت اختصاصی و متفاوت هستش. اما در کل میشه گفت که شباهت زیادی با ای مسیج اپل داره

مقالات مرتبط