دسته بندی
در حال یافتن ...
نتیجه ای یافت نشد!
جستجو های اخیر

سبد خرید

با توجه به تعطیلات اعلام شده، کلیه سفارشات در این ایام در اولین روز کاری پس از تعطیلات ارسال خواهد شد

فناوری دالبی اتموس چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده: alireza 663 تاریخ: 1403/02/24

صدای باکیفیت نقش مهمی در لذت‌بخش‌‌کردن تماشای فیلم و بازی کردن و به وجد آوردن مخاطب دارد. فناوری دالبی اتموس یا صدای فراگیر، یک تکنولوژی صوتی نوظهور است که یک تجربه‌ بی‌نظیر از تماشای فیلم‌های هیجان‌انگیز را برای ما به ارمغان می‌آورد. فروشگاه موبایل زودسود در ادامه این مطلب از سلسله مقالات راهنمای اندروید، قصد دارد تا به معرفی و ذکر کاربردهای فناوری دالبی بپردازد.

فناوری دالبی اتموس به زبان ساده

برای مثال، تصور کنید صداهایی مانند صدای سفینه‌های فضایی در بالای سر شما یا صدای گلوله که از بیخ گوش شما می­گذرد یا صدای فروریختن یک ساختمان را درست همانطور بشنوید که انگار خودتان در آن فیلم یا بازی حضور دارید! استفاده از فناوری دالبی اتموس باعث می‌شود تا صدای فراگیر سه ‌بعدی کاملا شما را احاطه کند.

کاربردهای فناوری دالبی اتموس

فناوری دالبی اتموس در سینما

فناوری دالبی در سینماها بسیار پیچیده‌تر از سایر سیستم‌ها است و درواقع فقط در سینما می‌توان، دالبی اتموس حقیقی را تجربه کرد. و حرکت صدا را کاملا احساس کنی؛ چراکه تعداد بلندگوهای تشکیل‌دهنده‌ی سیستم دالبی در سینماها خیلی بیشتر از سیستم‌های خانگی است. برخی از سیستم‌های دالبی در سینماها از ۶۴ یا ۱۲۸ کانال با جهت‌ها و زاویه‌های مختلف تشکیل شده‌اند.

فناوری دالبی اتموس در سیستم‌های خانگی

در سیستم‌های خانگی دالبی هم کانال‌های صدا در بلندگوهای مختلف تفکیک می‌شود و صدایی جذاب و کاملا فراگیر و فراتر از تصورتان ایجاد می­کند. برای تهیه‌ی این سیستم دو راه وجود دارد:

الف) بلندگوها، ساب و دستگاه گیرنده‌ی AV سیستم خود را جداگانه تهیه و تعداد بلندگوها و شیوه چیدمان آنها را خودتان تعیین کنید.

ب) یک سیستم صوتی مجهز به فناوری دالبی اتموس را خریداری نمایید.

فناوری دالبی اتموس در هدفون‌ها

با هدفون هم می‌توان صدای دالبی اتموس را شنید؛ البته صدای ایجاد شده توسط این هدفون‌ها، مجازی و شبیه‌سازی شده است و درواقع با تکنیک جالبی تحت‌عنوان صدای باینرال، مغز شما را فریب می‌دهد.

فناوری دالبی اتموس در ساندبارها

کمانی­هایی مثل سامسونگ، ال‌جی، تی‌سی‌ال و یاماها، ساندبارهای گوناگونی با قابلیت پخش صدای دالبی، تولید و عرضه کرده‌اند. باید گفت که صدای دالبی اتموس ایجاد ‌شده توسط این سیستم‌ها هم مجازی و شبیه‌سازی‌‌شده است. درواقع بلندگوهای ساندبارها، صدا را به سمت سقف و دیوارها هدایت می‌کنند و با شنیدن انعکاس این صداها، تصور صدای دالبی برای فرد به وجود می­آید.

فناوری دالبی اتموس در گوشی‌های هوشمند

در سال­های اخیر، گوشی‌های دالبی اتموس هم وارد بازار موبایل شده‌اند. صدای سه‌‌بعدی در این گوشی‌ها که برخی از آن‌ها مجهز به 4 بلندگو هستند، به‌خوبی حرکت کرده و فرد صدایی کاملاً واضح، فراگیر و بدون نویز را تجربه می­کند. این اسپیکرها این قابلیت را دارند که با حذف صداهای مزاحم، باعث تقویت صدای اصلی و مکالمه‌ها در پیام­های صوتی، کتاب‌های صوتی، پادکست‌ها و ویدیوها شوند.

البته در حقیقت فناوری دالبی در این دستگاه­ها نیز بکار نرفته است و صرفاً همچون صدای ساندبارها و هدفون‌های دالبی اتموس، مجازی می­باشد. اسپیکر این گوشی‌ها حتی محتوی عادی را غنی‌تر و عمیق‌تر پخش می‌کنند.

فناوری دالبی اتموس چیست و چه کاربردی دارد؟ | فروشگاه موبایل | زودسود

روش فعال‌کردن فناوری دالبی در گوشی‌های مجهز به دالبی اتموس

اگر از گوشی‌های سامسونگ استفاده می­کنید، می‌توانید این قابلیت را در صفحه‌ی دوم نوار اعلانات خود فعال نمایید. درصورتی‌که این ویژگی وجود نداشت، می‌توانید با مراجعه به (Advanced Sound Settings) در قسمت (Sound & Vibrations)، قابلیت فناوری دالبی اتموس را در (Sound Quality and Effects) فعال کنید. در سایر گوشی‌های اندرویدی هم تنظیمات آن با کمی تفاوت به همین صورت می­باشد.

فناوری دالبی اتموس در صنعت بازی

بکارگیری فناوری دالبی اتموس در بازی‌ها موجب می‌شود، گیمرها کنترل بسیار بهتری روی بازی خود داشته باشند؛ به­ویژه در بازی‌های تیراندازی اول شخص؛ چراکه به بازیکنان کمک می‌کند تا موقعیت دشمنان خود را براساس صدا بهتر تشخیص بدهند.

فناوری دالبی اتموس در صنعت موسیقی

موسیقی متکی به فناوری دالبی هم مثل صدای فیلم یا بازی، کاملا شما را دربرمی‌گیرد؛ به عنوان مثال: هنگامی که در‌حال گوش‌دادن یک کنسرت ضبط‌شده با این فناوری هستید، با شروع آن ابتدا صدای چند ساز را از مقابل می‌‌شنوید، اما با ادامه یافتن موسیقی صدای سازها یا زمزمه افراد را از هر طرف می‌شنوید. قطعاً موسیقی دالبی تجربه‌ای جذاب و باورنکردنی را برای شما رقم خواهد زد.

مزایا و معایب فناوری دالبی اتموس

فناوری دالبی اتموس در کنار مزایای خود معایبی هم دارد که ممکن است ما را کمی درمورد استفاده از آن مردد کند:

الف) مزایای فناوری دالبی اتموس

  1. کاربرد جذاب در سینما، سیستم صوتی خانگی، صنعت بازی و موسیقی
  2. پشتیبانی تلویزیون‌ها، پلیرها، گوشی­های هوشمند و کنسول‌های جدید از این فناوری
  3. امکان پخش محتوای مبتنی بر فناوری دالبی در همه‌ی پلیرها

ب) معایب فناوری دالبی اتموس

  1. قیمت بالای تجهیزات
  2. لزوم ارتقای سیستم‌های صوتی فعلی
  3. کمبود محتوای دالبی اتموس
  4. تأخیر در انتقال صدا از بلنگویی به بلندگوی دیگر (البته خیلی از افراد اصلا متوجه این تأخیر نمی‌شوند و فقط در صورت پخش صدا با سرعت کم احساس می­شود)

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا به طور مختصر به معرفی فناوری دالبی اتموس و کاربردهای آن اشاره شود. در‌حال‌حاضر تنها ۴۸۰۰ سینما در سراسر جهان مجهز به فناوری دالبی اتموس هستند. قطعاً در سال­های آینده شاهد ارتقای این تکنولوژی در گوشی­های هوشمند و پلیرها نیز خواهیم بود. صدای دالبی اتموس در آینده تکامل یافته و به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد. قطعا در آینده صدای سه‌بعدی پویاتر و واقعی‌تری خواهید شنید. شما عزیزان میتوانید جهت دریافت آخرین اخبار و تخفیفات، پیج اینستاگرام زودسود را دنبال نمایید.

نظرات کاربران

    1. باید مدل گوشی رو بررسی کنید که این فناوری رو داره یا نه

  1. شرکتایی مثل شیائومی فناوری های مخصوص به خودشون رو دارن که متفاوت تر هستش

مقالات مرتبط