دسته بندی
در حال یافتن ...
نتیجه ای یافت نشد!
جستجو های اخیر

سبد خرید

لرزشگیر دوربین چیست و چه انواعی دارد؟

نویسنده: alireza 663 تاریخ: 1403/03/23

لرزشگیر دوربین به چه معناست؟ لرزشگیر تصویر مجموعه‌ای از تکنیک‌ها هستند که تاری ناشی از حرکت دوربین یا گوشی را در طول نوردهی هنگام ثبت تصویر کاهش می‌دهند. ما در این مقاله آموزش فیلمبرداری قصد داریم تا به معرفی و بیان تکنیک­های لرزشگیری در عکسبرداری و فیلمبرداری با گوشی بپردازیم.

لرزشگیر تصویر تکنیکی است که امروزه در اکثر دوربین‌های دوچشمی، دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، تلسکوپ‌های نجومی و همچنین گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود و تأثیرات لرزش­های ناشی از حرکات دست را کاهش می­دهد.

انواع لرزشگیر دوربین

لرزشگیر دوربین اپتیکال

لرزشگیر دوربین اپتیکال یا نوری، مکانیزمی است که مسیر حرکت تصویر را از لنز تا سنسور دوربین هدایت می‌کند. زمانی که دست عکاس لرزشی داشته باشد، لنز دوربین بر خلاف جهت آن حرکت می­کند تا تصویر مسیری ثابت را طی کند. این فناوری امروزه در دوربین گوشی‌های هوشمند نیز وجود دارد که برای عکسبرداری و فیلمبرداری با گوشی کاربردی است.

لرزشگیر دوربین روی لنز

لرزش‌گیر روی لنز به کمک لنزی شناور، لرزش دوربین را با استفاده از حسگرهای ژیروسکوپی تشخیص می‌دهد. در این فناوری از لنز شناوری عمود بر محور نوری لنز استفاده می‌شود که به کمک آهنرباهای الکتریکی حرکت می‌کند.

لرزشگیر روی حسگر

لرزش‌گیر تصویر درون دوربین و روی حسگر به فناوری سنسور شیفت مجهز است و خودِ حسگر برای مقابله با لرزش‌های دوربین حرکت می‌کند.

لرزشگیر دوربین چیست و چه انواعی دارد؟ | خرید گوشی سامسونگ | فروشگاه زودسود

لرز‌شگیر دوربین دوگانه

برخی از شرکت‌های تولید‌کننده‌ی دوربین، مانند پاناسونیک از ترکیب این دو فناوری یعنی لرزشگیر روی لنز و سنسور شیفت بهره می‌برند. پس از آن هم برندهای کنون و نیکون دوربین‌های خود را با این دو لرزشگیر عرضه کردند.

لرزشگیر دوربین دیجیتال

لرزشگیر دوربین دیجیتال که تحت عنوان لرزشگیر الکترونیکی هم شناخته می‌شود، عمدتاً در دوربین­های فیلمبرداری به‌کار‌ می‌رود. در این فناوری ابتدا هر فریم برای تشخیص لرزش تجزیه و تحلیل شده و سپس در صورت نیاز پیکسل به پیکسل آن‌ها برای ایجاد تصویری پایدار، تغییر داده می‌شود.

لرزشگیر دوربین هیبریدی

در این فناوری، لرزش‌گیر اپتیکال به کمک سخت‌افزار فراهم شده و تاری ناشی از لرزش دوربین را تا حد امکان کاهش می‌دهد و سپس لرزشگیر دیجیتالی برای ثبات بیشتر به کمک قابلیت (HDR) و نوردهی چندگانه در شرایط کم نور، خروجی نهایی را پردازش می‌کند. اگر شما به (EIS) دسترسی ندارید، بهترین تکنیک برای لرزشگیری از تصویر، استفاده از لرزشگیر دوربین اپتیکال برای گرفتن پایدارترین خروجی و سپس استفاده از نرم‌افزار برای ویرایش نهایی آن است.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی انواع لرزشگیر دوربین پرداختیم و دیدیم که قطعات نرم افزاری و سخت افزاری در گوشی های هوشمند چگونه میتوانند کیفیت تصویربرداری را بهبود ببخشند. شما عزیزان میتوانید جهت خرید گوشی سامسونگ از فروشگاه ما دیدن فرمایید. همچنین جهت اطلاع از آخرین اخبار و تخفیفات، پیج اینستاگرام زودسود را دنبال نمایید.

نظرات کاربران

    1. نوع لرزشگیر استفاده شده در گوشی ها متفاوت هستش. معمولا در گوشی های میان و پایین رده از لرزشگیر دیجیتالی استفاده میشه

  1. جالب بود. درباره بقیه قطعات سخت افزاری و نرم افزاری گوشی ها هم بنویسید

    1. با تشکر از دیدگاه شما. حتما در آینده به معرفی و بررسی دیگر قطعات گوشی های هوشمند میپردازیم

مقالات مرتبط