دسته بندی
در حال یافتن ...
نتیجه ای یافت نشد!
جستجو های اخیر

سبد خرید

انواع مشکلات باتری گوشی و راه حل آنها

نویسنده: alireza 663 تاریخ: 1403/02/08

یکی از چالش‌های اصلی کاربران گوشی‌های هوشمند، مشکلات مربوط به باتری آنهاست. ایجاد مشکل در باتری گوشی می‌تواند بسیار دردسرساز بوده و حتی استفاده معمول و روزمره از آن را هم مختل کند. روش‌هایی برای مدیریت و رفع این مشکلات وجود دارد.

البته باید گفت که معمولا راهکار اساسی برای رفع مشکل باتری گوشی، تعویض آن است؛ اما با این حال گاهی اوقات می‌توانید با برخی ترفندها، عمر باتری گوشی خود را افزایش داده و ایرادات آن را هم برطرف سازید. فروشگاه موبایل زودسود قصد دارد تا در نوشتار حاضر، به شرح و بررسی انواع مشکلات باتری گوشی و راه حل آنها بپردازد.

انواع مشکلات باتری گوشی و شیوه رفع آنها

هر باتری گوشی دوامی دارد، و پس از سپری شدن عمر مفید آن، باید آن را تعویض کرد. با این حال چنانچه شما یک گوشی جدید خریده­اید که باتری آن شارژدهی لازم و در حد انتظار شما را ندارد؛ می‌توانید از برخی ترفندها جهت استفاده طولانی‌تر از باتری گوشی خود، کمک بگیرید.

مشکل دیر شارژ شدن باتری گوشی

هنگامی که باتری گوشی دیر شارژ می‌شود، معمولاً گوشی و باتری آن سالم هستند و مشکل اصلی از کابل شارژ، شارژر یا درگاه USB موبایل می­باشد. بهتر است اول یک کابل یا شارژر متفاوت را برای اطمینان از عملکرد صحیح شارژر آزمایش کرده و یا درگاه شارژ گوشی خود را تمیز کنید.

همچنین اگر گوشی شما از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، مطمئن شوید که شارژر مورد استفاده هم امکان ارائه توان خروجی لازم را دارد. مثلاً  اگر گوشی شما از شارژ سریع ۳۰ وات پشتیبانی می­کند،‌ ولی حداکثر توان شارژر آن ۲۰ وات است، بدیهی است که باتری گوشی شما هم با سرعت ۲۰ وات شارژ می­شود.

پس از انجام مراحل بالا، اگر همچنان مشکل وجود داشت، آن موقع می‌توانید به معیوب بودن باتری گوشی یا حتی خود گوشی شک کنید. در این وضعیت چند راه پیش رو دارید.

الف) گوشی را به صورت Safe Mode بوت کنید تا از اجرای برنامه­های جانبی خودداری شود. اگر مشکل برطرف شد، مشکل از معیوب بودن نرم‌افزار اصلی یا برنامه‌های نصب شده روی گوشی شماست.

ب) اگر درست نشد، باید سرعت شارژ گوشی را در حالت خاموش آزمایش کنید و در صورت عدم رفع مشکل، نهایتاً گوشی را به یک مرکز تعمیر گوشی­های هوشمند ببرید.

مشکل کمبود شارژدهی باتری گوشی

تخلیه سریع شارژ گوشی یکی دیگر از مشکلات شایع باتری گوشی است. البته باید گفت که این حالت در هنگام استفاده از بازی‌های سنگین یا برخی برنامه­های خاص مانند اینستاگرام طبیعی است، ولی در شرایط دیگر یک مشکل محسوب می­شود.

در صورتی که حالت Adaptive Battery را روی گوشی خود فعال کرده‌اید، ولی همچنان مشکل دارید، ابتدا طبق مراحل ذیل، میزان مصرف باتری گوشی خود را در هر برنامه­ای بررسی کنید.

  1. به قسمت تنظیمات (Settings)گوشی خود رفته و وارد قسمت Battery شوید.
  2. سپس گزینه Battery Usage را انتخاب کنید.
  3. در صفحه Battery Usage می‌توانید فهرستی از برنامه­ها را به ترتیب میزان مصرف باتری از زمان آخرین شاژر کامل مشاهده کنید.
  4. برنامه­های پرمصرف و غیرضروری را انتخاب کرده تا وارد صفحه مختص هر برنامه شوید.
  5. در این قسمت شما می‌توانید گزینه Force stop را جهت توقف اجرای برنامه یا غیرفعال کردن آن انتخاب کنید.
  6. همچنین این امکان وجود دارد تا برنامه­ها را روی حالت Optimized یا Restricted قرار دهید تا هنگام عدم استفاده از گوشی، شارژ کمتری را مصرف کنند، که در واقع این روش نوعی بهینه­سازی باتری گوشی محسوب می­شود.

تنظیمات دیگر برای رفع این مشکل

انجام این دو مورد تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف باتری گوشی و افزایش شارژدهی آن دارد.

  1. ورود به بخش تنظیمات و قسمت Display و فعالسازی حالت Adaptive Brightness برای تنظیم خودکار نور نمایشگر را با توجه به روشنایی محیط.
  2. فعالسازی قابلیت ذخیره باتری از طریق ورود به تنظیمات و بخش Battery و فغالسازی گزینهBattery Saver.

کاهش شارژ باتری گوشی، حتی هنگام عدم استفاده از آن

میزان مصرف شارژ استاندارد برای گوشی‌های امروزی در هنگام عدم استفاده چیزی بین 5/0 الی 5/1 درصد در هر ساعت است که این مورد طبیعی می­باشد. چنانچه باتری گوشی شما در هر ساعت بیش از ۳ درصد شارژ کم می‌کند، ترفندهای زیر را انجام دهید.

قرار دادن گوشی روی حالت پرواز

این کار موجب قطع اتصال آن از شبکه همراه می­شود. در این حالت بسیاری از برنامه­ها از اجرای خودکار مجدد در پس‌زمینه بازمی­مانند که احتمالاً شارژ کمتری در هنگام عدم استفاده از گوشی مصرف می‌شود. نکته منفی این روش این است که در این حالت دیگر امکان دریافت تماس یا پیام وجود ندارد. اما یک راهکار بهتر نیز وجود دارد.

اگر این روش مؤثر واقع شد، احتمالاً باید برخی از برنامه­های پرمصرف که دائماً در پس‌زمینه فعال می­مانند را حذف یا غیرفعال کنید. از بخش تنظیمات به قسمت Apps بروید. در صفحه مختص هر برنامه با انتخاب گزینه Battery حالت Restricted را فعال کرده یا اینکه آن‌ها را کلاً حذف کنید. محدودکردن فعالیت بنامه­ها در پس‌زمینه ممکن است روی دریافت و نمایش اعلانات هر برنامه تأثیر بگذارد.

انواع مشکلات باتری گوشی و راه حل آنها | خرید گوشی موبایل | فروشگاه موبایل زودسود

باد کردن باتری گوشی

باد کردن باتری گوشی بسیار خطرناک است. در این حالت باید سریعاً استفاده از آن را متوقف کنید. گوشی خود را در محیطی دور از سایر افراد و اشیاء قابل اشتعال رها کنید تا شارژ آن به مرور تخلیه شود و سپس اقدام به تعویض باتری گوشی کنید.

به یاد داشته باشید که برای افزایش عمر مفید باتری گوشی خود، شارژ آن‌ را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید. در تنظیمات برخی گوشی­ ها، گزینه‌ای برای جلوگیری از شارژ کامل باتری وجود دارد.

مشکل گرم شدن باتری گوشی

اجرای دائم برنامه ­ها در پس‌زمینه، فشارآوردن به سخت‌افزار گوشی، برنامه‌های بهینه‌سازی نشده و مشکلات شارژ از علل شایع داغ شدن باتری هستند. برای حل این مشکل شما می­توانید:

الف) از طریق تنظیمات بازی اقدام به کاهش کیفیت تصویر یا نرخ نوسازی نمایشگر کنید. معمولاً نرخ نوسازی ۳۰ فریم بر ثانیه و کمترین تنظیمات گرافیکی ممکن می‌تواند این مشکل را رفع کند.

ب) با رفتن به بخش تنظیمات گوشی، فعالیت برنامه‌های سنگین و بهینه نشده را در پس‌زمینه محدود کنید.

ج) از سالم بودن کابل و شارژر خود مطمئن شوید.

د) شارژ کردن گوشی در حالت خاموش یکی از راهکارهای موقت برای حل این مشکل است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی شایع ترین مشکلات در باتری های گوشی و همینطور راه حل هایی برای رفع آنها پرداختیم. بهتر این است که همواره به سلامت باتری توجه کرده و نگذارید که گوشی در گرمای بیش از حد قرار بگیرد. شما عزیزان میتوانید جهت خرید گوشی موبایل از فروشگاه موبایل زودسود دیدن فرمایید. همچنین جهت اطلاع از اخرین اخبار و تخفیفات، پیج اینستاگرام فروشگاه زودسود را دنبال نمایید.

نظرات کاربران

  1. اگر گوشی خیلی کم باتریش باد کرده باشه خطرناکه؟ زیاد معلوم نیست. چطور میشه فهمید باتری باد کرده؟

    1. با سلام. بهتره تا قبل از بدتر شدن وضعیت باتری ، عوضش کنید

  2. روشی نیست که بشه سلامت باتری رو عین باتری های آیفون توی گوشی های شیائومی و سامسونگ فهمید؟

    1. با استفاده از کد های مخفی و باز کردن پنل تست و گزارش قطعات گوشی میشه به میزان سلامت باتری پی برد.

مقالات مرتبط