دسته بندی
در حال یافتن ...
نتیجه ای یافت نشد!
جستجو های اخیر

سبد خرید

تاریخچه فیسبوک | محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا

نویسنده: alireza 663 تاریخ: 1402/12/19

فیسبوک بعنوان محبوب ترین شبکه اجتماعی جهان، فراز و نشیب های فراوانی داشته تا به موفقیت امروزی برسد. موفقیتی که سبب شده تا تقریبا یک سوم جمعیت کره زمین کاربر آن بوده و آنرا به محبوب ترین شبکه اجتماعی حال حاضر در جهان تبدیل کند. در این مقاله با فروشگاه موبایل زودسود همراه باشید تا با بررسی تاریخچه این شبکه اجتماعی بپردازیم.

فیسبوک چیست و از کجا آمده؟

فیسبوک یک شبکه اجتماعی آمریکایی بوده که در حال حاضر بعنوان یکی از زیر مجموعه های متا شناخته میشود. متا نیز در گذشته فیسبوک نام داشت اما پس از تغییر سیاست ها و شروع فعالیت در حوزه واقعیت مجازی، به نام جدید متا تغییر پیدا کرد.

فیسبوک نخستین شبکه اجتماعی بوده که تعداد کاربر میلیاردی را به خود جذب کرده است. بطوری که بر اساس گزارشات میزان کاربران فعال این شبکه اجتماعی در انتهای سال 2022، معادل با 2.9 میلیارد نفر محاسبه شده است. اما چه چیزی سبب شده تا این شبکه اجتماعی تا به این حد محبوب شود؟

شروع برند

این شبکه اجتماعی در سال 2004 توسط مارک زاکربرگ، ادوارد ساروین، کریس هیوز و داستین موسکوویتز راه اندازی شد. اما همه ما زاکربرگ را بیشتر میشناسیم و میدانیم که تاثیر پر رنگ تری در این راه اندازی داشته است.

ایده ساخت فیسبوک پس از چندین شکست به زاکربرگ رسید. او که از 14 سالگی در زمینه برنامه نویسی و راه اندازی سایت های مختلف فعالیت میکرد، سرانجام در سال 2004 به کمک سه هم دانشگاهی خود شبکه اجتماعی فیسبوک را راه اندازی کرد.

دیوار محبوبیت

شاید برای شما همراهان فروشگاه موبایل زودسود سوال باشد که چی باعث این حجم از محبوبت فیسبوک شد؟ قابلیت دیوار یا همان Wall یکی از بهترین و تازه ترین ویژگی هایی بود که برای اولین بار در این شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. این قابلیت یک دیوار و فضای اختصاصی را در اختیار کاربر قرار میدهد تا بتواند تصاویر، متن ها ، روزمرگی و اخبار و اطلاعات شخصی خود را در آن قرار داده و به دیگر کاربران نمایش بدهد.

اما یک ویژگی دیگر نیز سبب محبوبیت بیشتر و تفاوت آن با شبکه های دیگر است. قابلیت تگ کردن نیز برای اولین بار در فیسبوک استفاده شد. با این قابلیت کاربران قادر بودند تا دیگرا کاربران را در تصاویر و متن های خود معرفی کرده و سبب افزایش فعالیت شوند.

تاریخچه فیسبوک | محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا | فروشگاه موبایل زودسود
مارک زاکربرگ | موسس فیسبوک

بیزینس به سبک متا

در سال 2007 بود که زاکربرگ تصمیم گرفت بخش کسب و کار را به شبکه اجتماعی خود اضافه کند. فیسبوک بیزینس که امروزه نیز یکی از محبوب ترین قسمت های متا میباشد، مخصوص به کسب و کار ها بوده که قابلیت های بیشتری را نسبت به حساب عادی در اختیار کاربر قرار میدهد. با این صفحه میتوان به مدیریت نرم افزار و صفحات کاری دیگر، معرفی کسب و کار و فروش خدمات و محصولات پرداخت.

شکست های متا

از بزرگترین شکست های این شبکه اجتماعی میتوان به غیرفعال شدن قابلیت Beacon و گوشی های اختصاصی با دکمه فیسبوک اشاره کرد. قابلیت Beacon یک قابلیت برای به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران از شبکه های خارجی در این شبکه اجتماعی میشد که انتقادات فراوانی را به دنبال داشت.

سخن آخر

متا و زاکربرگ برای به موفقیت رساندن این شبکه اجتماعی شکست های فراوانی را تجربه کردند. پرونده های حقوقی، ویژگی های کنسل شده و افت و خیز ها همگی نشان میدهند که فیسبوک همچنان در مسیر خود استوار بوده و قصد ندارد که از چرخه شبکه های اجتماعی خارج شود. اما نظر شما در خصوص این شبکه اجتماعی چیست؟ آیا شبکه دیگری را به فیسبوک ترجیح میدهید؟ منتظر نظرات شما عزیزان برای فروشگاه موبایل زودسود هستیم. همچنین جهت اطلاع از آخرین اخبار و تخفیفات ما، پیج اینستاگرام زودسود را دنبال نمایید.

نظرات کاربران

  1. ایشون که فقط اطلاعات مارو میدزده و میفروشه به کشورای مختلف.

  2. قبلا فیسبوک داشتم و به مرور که شبکه های جدید اومدن از فیسبوک خارج شدم و منتقل شدم به نرم افزار های دیگه. شاید ایده فیسبوک اون زمان جالب بود ولی الان بهترین نرم افزار های دنیا موارد دیگه ای هستن. البته خود اینستاگرام هم زیرمجموعه همین برند هستش ولی بازم رو بورس و بهتره

    1. با سلام و تشکر از دیدگاه شما. با گذر زمان شاهد انتشار نرم افزار های زیادی بودیم که موندگار نبودن. فیسبوک اما از زمان شروع طرفداران زیادی داشته تا به الان.

  3. نمیدونستم فیسبوک ایده شکست خورده هم داشته. جالبه و عجیب

مقالات مرتبط